Aanpak leerlingenwerving: een handig model en tips

Een stabiele instroom van leerlingen is van groot belang voor het borgen van de kwaliteit én voor een goede bedrijfsvoering van een school. Leerlingenwerving verdient daarom de nodige aandacht. De leerlingaantallen dalen en er is steeds meer concurrentie in de slag om de leerling. Scholen moeten daarom steeds innovatiever en slimmer te werk gaan. In deze blog geef ik je een aantal acties o.b.v. het AIDA-model en tips die je helpen om leerlingen te werven.

Schoolkeuzeproces en acties
Nieuwe ouders doorlopen tijdens het schoolkeuzeproces een aantal stappen. Onderstaande stappen zijn gebaseerd op het AIDA-model (zie afbeelding).

AIDA-model voor leerlingenwerving

Zorg dat je per fase de juiste acties onderneemt om nog beter in te spelen op de behoeften die ouders hebben tijdens dit keuzeproces.

  • Attentie: informeren van nieuwe ouders via website en bijvoorbeeld een folder die huis aan huis verspreid wordt bij een nieuwbouwwijk.
  • Interesse: aanvragen van informatie over de school bij voorkeur via een landingpage. Dit is een pagina waar een potentiele klant op terechtkomt, nadat hij een link uit een advertentie of zoekresultaat gevolgd heeft. Deze informatie kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van een gratis e-boek met onderwerpen zoals: Hoe kies ik een goede school voor mijn kind? Of: Tips voor ouders en leerlingen die naar voortgezet onderwijs gaan. Maar ook het opgeven voor rondleiding of door een online folder te laten downloaden na achterlaten van een e-mailadres. Het gaat om het verzamelen van emailadressen van geïnteresseerde ouders en eventueel het telefoonnummer.
  • Verlangen: na de rondleiding of het intakegesprek wil je dat de ouder het gevoel heeft ‘dit is DE school voor mijn kind’. Je kunt dit peilen door een korte vragenlijst per mail te versturen. Komt uw kind naar onze school? De ouders waarvan geen antwoord is ontvangen, kun je nabellen. Ook al is er een aanmelding voor een andere school, dan haal je uit dit telefoontje nog heel veel nuttige informatie.
  • Actie: inschrijving nieuwe leerling en verdere communicatie d.m.v. mails en nieuwsbrieven tot de leerling start. Zorg direct voor een warme relatie met je nieuwe ouders.

Leerlingwerf tips

  • Communiceer altijd en overal de communicatieboodschap, in één zin wat je wilt vertellen. Waarom zit een kind op jouw school het beste op zijn plek?
  • Laat zoveel mogelijk de sfeer van de school zien
  • Hou er rekening mee dat ouders bepalen welke open dagen bezocht worden. Zij kijken online ook al naar het onderwijsaanbod, examenresultaten, ondersteuning door school op gebied van dyslexie en huiswerk.
  • Zet op de open dag leerlingen in als gastheer- en vrouw. Zij zijn je beste ambassadeurs.
  • Denk ook aan online marketing mogelijkheden om open dagen en je school te promoten. Handig dat de resultaten (tussentijds) meetbaar zijn en je kunt optimaliseren. Je kunt op Facebook bijvoorbeeld heel goed je doelgroep selecteren voor je advertenties.
  • Hoe is je vindbaarheid van de schoolsite via zoekmachines? Al eens aan Google AdWords campagne gedacht?

Ik hoop dat je wat hebt aan bovengenoemde acties en tips. Om met een quote van een schooldirecteur uit mijn netwerk te eindigen: “We zijn goed in onderwijs, denken zelf te weten wat ons profiel is, maar om dat goed naar buiten te brengen is toch een vak apart.” Ik ondersteun je graag bij de leerlingenwerving.

Share
Getagd , , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.