AD artikel: Alleen goed onderwijs is niet meer goed genoeg

Scholen profileren zich steeds sterker om nieuwe leerlingen te lokken. “Ze concurreren elkaar kapot met gelikte brochures”, vinden critici. “Een puike ontwikkeling”, zeggen marketeers. Bron: Algemeen Dagblad (bijlage Schoolkeuze) 9/1/’17. Voor dit artikel ben ik geïnterviewd. Een van mijn quotes: “Je verhaal moet wel kloppen, anders krijg je het keihard terug”. Lees het hele artikel Alleen goed onderwijs is niet meer goed genoeg.

NB: Ik ben van mening dat scholen hun marketing op orde moeten hebben. Als onderwijsmarketeer weet ik ook dat goed onderwijs altijd de basis blijft. Niet opgenomen is: “Zonder die basis te verloochenen ga je nadrukkelijk op zoek naar die aspecten die jou onderscheiden van de massa. Wil je te boek staan als ‘ondernemende school’ of een school met een vernieuwend onderwijsconcept? Prima, maar dat moet dan wel in je lessen en in al je boodschappen naar ouders en leerlingen consequent terugkomen”.

Natuurlijk ben ik ook geen voorstander van scholen die elkaar kapot concurreren en snap ik dat er een akkoord wordt gesloten tussen middelbare scholen uit een stad om elkaar niet met advertentiecampagnes te beconcurreren. Toch is het voor elke school goed om duidelijk te weten en te laten zien waar ze voor staan. Iedere school doet aan marketing, want ze hebben een website en organiseren een open dag. Marketing is de schijnwerper plaatsen op wat je al goed doet en om te laten zien waar je in uitblinkt.

Share
Getagd , , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.