Ga voor de optimale aanpak van je schoolmarketing

Is het tijd om nieuwe leerlingen te werven, te zorgen voor nog blijere ouders, medewerkers en leerlingen of een frisse wind door je marketing/ communicatie? Ga voor een optimale schoolmarketingaanpak; efficiënt en doeltreffend. Ik deel hier vier tips uit mijn jarenlange schoolbegeleiding om hiermee direct aan de slag te gaan.

  1. School-DNA nog kloppend?

Een school ontwikkelt zich continue. Er komen bijvoorbeeld nieuwe leerlingen bij (uit andere wijken, met andere achtergronden), nieuwe onderwijsinhoud en/of er zijn nieuwe leerkrachten aangenomen. De koers kan hierdoor veranderen. Wie ben je op dit moment als school en wie wil je dit jaar en in de toekomst zijn? Het optimaliseren van je schoolmarketingaanpak begint met deze vragen, dat is de basis. 

Kritisch kijken naar je eigen school kan best lastig zijn. Vraag daarom zeker aan buitenstaanders (nieuwe ouders, partners) en je bestaande ouders om feedback. Dit geeft input voor je eventueel bijgestelde marketing. Bijstellen is geen schande, het gaat erom dat jij een unieke identiteit als school weet neer te zetten.

  1. Blijf het verschil maken

Andere scholen in de omgeving bieden geen slecht onderwijs. Je nieuwe ouders hebben vaak de keuze uit meerdere scholen of kindcentra. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om het verschil te maken. Onderscheidt jouw school zich op een onderwijsconcept (Montessori, Jenaplan), een aanpak o.b.v. de laatste ontwikkelingen (bijvoorbeeld 21e eeuwse vaardigheden) of dienstverlening (flexibele schooltijden en vakanties)? Zorg, dat wat jouw school uniek maakt, iets is wat echt past en anders is dan wat de concurrentschool biedt. Communiceer dit vervolgens regelmatig, zo weten jouw (toekomstige) klanten precies wat ze aan je hebben.

  1. Meten is weten

Marketingresultaten zijn (tussentijds) meetbaar en kun je altijd optimaliseren. Registreer de aantallen geïnteresseerde ouders (aanmeldingen open dag, rondleidingen, downloads op je site), uitgeschreven leerlingen met de reden, de reacties op social media (likes, volgers en aantal keren berichten gedeeld) en heel belangrijk het aantal ambassadeurs die je hebt (en wil hebben). Hoe komen de nieuwe ouders bij jullie terecht? Werkt de PR of de advertentie in het plaatselijke krantje?

Denk ook aan de bezoekers aantallen van je website en hoe is de vindbaarheid van de schoolsite via zoekmachines? Niet goed, gelukkig kunt je dan snel aan een aantal knoppen draaien en kijken of dit werkt.

Meet dit door de jaren heen, evalueer en stel waar nodig bij.

  1. Optimale presentatie

Een goede presentatie van je school zegt bijna alles. Van de manier waarop de telefoon wordt opgenomen (ik merk steeds vaker door bovenbouwleerlingen of dat dit niet wordt gedaan), opgeruimde gangen, werkjes op de ramen tot de informatieavond; je communiceert. Zorg daarom dat alles met elkaar in één lijn ligt. En dat dit past bij wie je bent. Probeer door de ogen van een buitenstaander de gehele presentatie van je school te bekijken. Van powerpoint tot de nieuwsbrief die je stuurt. Zie je kansen voor verbetering? Grijp deze.

Zo ga je voor de optimale inzet van marketingcommunicatie, blijf je je concurrenten voor en verbeter je de naamsbekendheid van je school. Zo trek je meer klanten en bind je ze aan je school, zodat ze positief over je school praten.

Heb je behoefte aan een kritische buitenstaander met objectieve blik? Ik kom graag een keer langs om hierover te sparren.

Share
Getagd , , , , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.