Hoe je bewijst wat je belooft als school

Laatst sprak ik een schooldirecteur. Ik gaf hem de tip om op hun website niet alleen alles te vertellen over de school, maar om ook het bewijs te leveren dat hun onderwijs werkt. In deze blog geef ik je 4 manieren om te bewijzen wat je belooft.

Waarom klanten bewijs willen zien
Klanten (lees: huidige en toekomstige ouders) zijn pas overtuigd als je ook het bewijs levert. Je hebt bewijs nodig om eventuele twijfels van tafel te vegen. Ons brein heeft weerstand tegen verandering. Klanten laten onbewust het liefst alles bij het oude. Wat jij als school ‘verkoopt’ kan een verandering van die status quo betekenen, waartegen het onderbewuste zich verzet.
Een van de dingen die het brein automatisch uit verzet doet, is bewijs eisen. Als jij niet of onvoldoende laat zien dat je waarmaakt wat je belooft, dan nemen ouders liever het zekere voor het onzekere. Ze kiezen dan bijvoorbeeld voor de buurtschool die ze kennen (van verhalen) of die wel het bewijs levert. Ze komen niet verder dan het bekijken van jouw site. Het ontbreken van bewijs is een van de meest voorkomende problemen die ik tegenkom op websites van scholen. De 4 manieren op een rij.

Bewijs type 1: Testimonials
Testimonials zijn reacties van tevreden leerlingen en/of ouders in de vorm van tekst (quotes) of filmpjes, die je gebruikt in je marketinguitingen.
Testimonials zijn erg krachtig, maar ik zie ze zelden. Misschien heb jij ze ook niet op je site staan, omdat je vergeten bent om tevreden ouders of leerlingen om een reactie te vragen, of misschien omdat je denkt dat je ze lastigvalt met zo’n verzoek. Want ze moeten er toch even tijd in steken. Meestal vinden klanten dit geen probleem, maar je moet er wel om vragen. Gebruik de momenten waarop er toch al contact is. Bijvoorbeeld in een leerling/oudertevredenheidsonderzoek. Vraag waarom men voor de school gekozen heeft of waarom ze zo tevreden zijn. Social media is ook een prima middel om dergelijke vragen een keer te posten. Vraag bijvoorbeeld ook eens hoe waarschijnlijk het is dat ze de school aan anderen aanbevelen, op een schaal van 1 tot 10. De gemiddelde score is een soort rapportcijfer voor je school, wat voor veel ouders genoeg bewijs is.

Bewijs type 2: Cijfers
Een andere vorm van bewijs dat overtuigend is voor het brein zijn cijfers. Cijfers die helpen om aan te tonen dat je school inderdaad zo goed werkt als jij claimt. Bronnen die je kunt gebruiken zijn:
• Cijfers van je leerlingen, bijvoorbeeld de scores van de eindtoetsen en uitstroomcijfers naar het voortgezet onderwijs.
• Artikelen, white papers en publicaties die aansluiten bij jullie onderwijsconcept. Of media-uitingen waarin je genoemd wordt, geïnterviewd bent en je school op een positieve manier wordt gepresenteerd.
• Onderzoeken die jouw school (zelf) heeft gedaan om te bewijzen dat je doet wat jij belooft zoals leerling-en/of oudertevredenheidspeiling. “Onze school krijgt dit jaar gemiddeld een 8 van onze leerlingen en een 7,5 van de ouders voor ons onderwijs”.
• Beoordelingscijfers van klanten, zoals reviews, ratings en sterren. Denk aan de samenvatting van het Inspectierapport over de school. Dit kunnen ook likes op Facebook zijn van een schoolactiviteit. Of vraag na afloop van je (informatieve) ouderavond een evaluatieformulier in te vullen. Geef je formulier niet de saaie naam ‘Evaluatieformulier’, maar een luchtige titel zoals ‘Wat vond je van deze ouderavond?’.

Bewijs type 3: Filmpjes
Albert Einstein heeft iets slims gezegd dat je kunt gebruiken om bewijzen te leveren: ‘Example isn’t another way to teach. It’s the only way to teach’. Als je ouders wilt laten zien hoe goed jullie onderwijs is, demonstreer hoe het werkt in de praktijk.
Het leveren van onomstotelijk bewijs in de vorm van een filmpje is een mooie kans om beelden in het hoofd van je klanten te stoppen waar ze over kunnen praten met andere ouders. Je (potentiële) klanten zien het echt voor zich.

Bewijs type 4: Keurmerken en awards
Je kunt ook extern bewijs leveren om aan te tonen dat je goed onderwijs levert door keurmerken en awards. Voorbeelden daarvan zijn:
• ‘Keurmerk’ als ‘Excellente School’
• Lidmaatschappen van instanties of beroepsverenigingen
• Bekende partners met wie je samenwerkt
• Gewonnen awards (of nominaties) en eervolle vermeldingen, als Leraar van het jaar.
Denk niet dat keurmerken alleen overtuigend zijn als ze heel bekend zijn, of dat awards alleen het vermelden waard zijn als je hebt gewonnen. Alles wat serieus is, mag je op je website en in je andere marketinguitingen gebruiken. Klanten zoeken actief naar dit soort erkenningen, omdat die voor hen een snel bewijs zijn dat het goed is, zodat ze niet verder hoeven te zoeken. Je kunt er ook zelf een bedenken, zoals ‘Favoriet van onze leerlingenraad’ bijvoorbeeld bij de keuze van een nieuw speeltoestel. Het laat ook zien hoe je als school op democratische manier besluiten neemt.

Share
Getagd , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.