Hoe marktgericht is jouw school?

Regelmatig hoor ik ‘marketing zou toch niet nodig moeten zijn, als we gewoon goed onderwijs bieden?’ Het wordt gezien als oppervlakkig, men ziet de meerwaarde niet en er rust een taboe op geld uitgeven aan zaken die niet onderwijsgerelateerd zijn. Goed onderwijs is en blijft natuurlijk de kerntaak voor scholen. Toch krijgen steeds meer scholen te maken met dalende leerlingaantallen, slecht imago en/of moeizame oudercommunicatie. Goede redenen om meer marktgericht te gaan werken. Hoe marktgericht is jouw school eigenlijk? Doe de check.

Van productgerichte naar marktgerichte scholen
Het marketingdenken door scholen heeft een vlucht genomen in de onderwijswereld. Dalende leerlingenaantallen was de aanleiding voor scholen om marketing in te zetten. Scholen gingen van productgericht (reactief; ‘een goed product verkoopt zichzelf’) via verkoopgericht (actief; ‘een goed product moet goed worden verkocht’) naar marktgericht (creatief; ‘een goed product moet ook aansluiten bij de wensen van de klant’/ klant centraal). Een goede manier om te starten met marktgericht denken en handelen is werken aan een marketingplan. Als basis kun je hierbij goed het e-boek ‘Marketingplan voor scholen- jouw school in 4 stappen op de kaart’ gebruiken.

Waarom marktgericht?
Marktgerichte scholen houden de markt en trends continu in de gaten. Zij weten dat het steeds belangrijker wordt om leerlingen en ouders aan de school te binden. Dit doe je ook door als school te laten zien wie je bent, waar je ‘extra’ goed in bent, en vooral wat jouw school onderscheidt van de rest. Dat wordt gevraagd door de markt, door ouders die je moet verleiden om te kiezen voor jouw school, in een omgeving met (groeiende) concurrentie. Verzuilingsprincipes worden minder relevant en ouders baseren hun schoolkeuze op andere argumenten. Daarnaast is er een wet in de maak die het stichten van scholen gemakkelijker maakt. Steeds meer scholen zullen te maken krijgen met dalende leerlingaantallen. Ook de overheid (lees de inspectie) vraagt om duidelijke keuzes en meer transparantie onder andere door www.scholenopdekaart.nl. Bij het aantrekken van nieuw personeel en het gemotiveerd houden van zittend personeel is het nuttig als de school duidelijk maakt waar ze voor staat en waar ze naar streeft. Er is dus ook intern winst te behalen met schoolprofilering en marketing.

Checklist marktgerichte school
Met behulp van deze checklist kun je nagaan in hoeverre jouw school aan een aantal basisvoorwaarden voor marktgerichtheid voldoet. Geef aan welke van de genoemde items op jouw school van toepassing zijn. Ga daarna eens in een teamvergadering of marketingwerkgroep met elkaar er het gesprek over aan.
Ben benieuwd wat jullie er al aan doen of mee gaan doen. Laat het me weten.

Share
Getagd , , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.