Marketing voor scholen een must!?

marketingplan-voor-scholen

Op dit moment schrijf ik een Ebook “marketingplan voor scholen”(werktitel). Heel vaak krijg ik de vraag “waarom zou een school een marketingplan schrijven?” Goed onderwijs is en blijft de kerntaak voor scholen. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om leerlingen en ouders aan de school te binden. Het gaat om als school laten zien wie je bent, waar je ‘extra’ goed in bent, en vooral wat jouw school onderscheidt van de rest. Dat wordt gevraagd door de markt, door ouders die je moet verleiden om te kiezen voor jouw school, in een omgeving met (groeiende) concurrentie. Steeds meer scholen zullen te maken krijgen met dalende leerlingaantallen. Ook de overheid vraagt om duidelijke keuzes, bijvoorbeeld door de inspectie en in de verstrekking van aanvullende subsidies. Ook bij het aantrekken van nieuw personeel en het gemotiveerd houden van zittend personeel is het nuttig als de school duidelijk kan maken waar ze voor staat en waar ze naar streeft. Er is dus ook intern winst te behalen met profilering en marketing. Een schoolprofiel geeft het team een helder en gezamenlijk doel, wat de onderlinge binding versterkt. Het helpt bij het maken van keuzes, het stellen van prioriteiten en vooral bij de verantwoording over het doen en laten in de school.

Naar mijn mening is het zo dat scholen die zich niet profileren, niet eenduidig communiceren en zich ‘op de vlakte houden’, zullen zich uiteindelijk moeten verantwoorden voor het niet kiezen.

Share
Getagd , . Bladwijzer de permalink.

2 reacties op Marketing voor scholen een must!?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.