Marketing voor scholen een must!?

marketingplan-voor-scholen

Op dit moment schrijf ik een Ebook “marketingplan voor scholen”(werktitel). Heel vaak krijg ik de vraag “waarom zou een school een marketingplan schrijven?” Goed onderwijs is en blijft de kerntaak voor scholen. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om leerlingen en ouders aan de school te binden. Het gaat om als school laten zien wie je bent, waar je ‘extra’ goed in bent, en vooral wat jouw school onderscheidt van de rest. Dat wordt gevraagd door de markt, door ouders die je moet verleiden om te kiezen voor jouw school, in een omgeving met (groeiende) concurrentie. Steeds meer scholen zullen te maken krijgen met dalende leerlingaantallen. Ook de overheid vraagt om duidelijke keuzes, bijvoorbeeld door de inspectie en in de verstrekking van aanvullende subsidies. Ook bij het aantrekken van nieuw personeel en het gemotiveerd houden van zittend personeel is het nuttig als de school duidelijk kan maken waar ze voor staat en waar ze naar streeft. Er is dus ook intern winst te behalen met profilering en marketing. Een schoolprofiel geeft het team een helder en gezamenlijk doel, wat de onderlinge binding versterkt. Het helpt bij het maken van keuzes, het stellen van prioriteiten en vooral bij de verantwoording over het doen en laten in de school.

Naar mijn mening is het zo dat scholen die zich niet profileren, niet eenduidig communiceren en zich ‘op de vlakte houden’, zullen zich uiteindelijk moeten verantwoorden voor het niet kiezen.

Share
Getagd , . Bladwijzer de permalink.

2 reacties op Marketing voor scholen een must!?

  1. docent economie 2e graad zeggen:

    Ik volg een deeltijd opleiding docent economie 2e graad. Voor marketing moet ik een product of dienst bedenken die nog niet op de markt gebracht is. Daarvan een marketing plan schrijven.

    mijn vraag: ik wil graag iets met onderwijs doen, maar ik moet de vier p’s erin verwerken. Hoe moet ik bij een school de p van prijs verwerken? Wat wordt er afgezet?

  2. Cyrille zeggen:

    Zoals je ook in mijn e-boek kunt lezen ben ik uitgegaan van:
    Prijs: drempels in financiële zin en anderszins voor potentiële leerlingen en ouders
    Onder prijs wordt verstaan alle offers die de doelgroep moet brengen om het product te pakken te krijgen. Het gaat hier niet alleen om concrete financiële kosten, zoals schoolgeld, ouderbijdrage of reiskosten, maar ook om allerlei immateriële kosten. De reistijd die men kwijt is om het schoolgebouw te bereiken, kan voor iemand reden zijn om een opleiding al of niet te gaan volgen. De overblijfmogelijkheden kunnen de keuze van een basisschool mede bepalen. Het kwijtraken van vriendjes van de basisschool, omdat die naar een andere vervolgschool gaan, is de prijs die een leerling moet betalen voor een bepaalde schoolkeuze. Denk hierbij ook aan de psychologische prijs als de verantwoording naar de omgeving waarom je kiest voor bijvoorbeeld een ‘zwarte school’ of een openbare school in een christelijke omgeving.
    Een speciaal kenmerk van de prijs is, dat mensen die vaak zien als een indicator voor de kwaliteit van het product. Het is een misverstand aan te nemen dat een lage prijs de doelgroep er altijd sneller toe zal brengen gebruik te maken van het aanbod. Een lage ouderbijdrage hoeft niet altijd positief te werken. Hierdoor kan ook het idee ontstaan dat er geen/ weinig activiteiten buiten de lessen zijn.

    Hopelijk heb je hier iets aan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.