Marktgerichte scholen hebben de toekomst

Klantgerichtheid

In mei 2012 (cijfers nog steeds representatief) heeft Scholen met Succes een landelijk brancheonderzoek uitgezet. Uit dit online onderzoek onder 100 basisschoolleiders naar de staat van marktgerichtheid in het onderwijs, blijkt dat:

  • 69% van de schooldirecteuren geeft aan (nog) geen marketing/pr-beleid te hebben geformuleerd.
  • Ook is er bij 57% van de basisscholen geen specifiek marketingbudget vastgesteld.
  • Wel is er op 56% van de basisscholen een persoon of groep die marketing/pr specifiek in het takenpakket heeft.
  • Maar in slechts 11% van de gevallen zijn de personen ter zake ook specifiek geschoold. Dat is vaker het geval bij scholen in een meer competitieve omgeving (meer dan 3 concurrenten): 16% versus 5%.
  • Bijna alle scholen (98%) meten de klanttevredenheid.
  • Ruim de helft (55%) doet dat elke 2 jaar of vaker.
  • Echter 43% van de scholen neemt de resultaten overigens niet op in het marketing/pr-beleid.

Kortom: werk aan de winkel, want een marktgerichte oriëntatie van scholen en besturen is noodzakelijk om adequaat en alert te reageren op alle veranderingen in het onderwijs.

Share
Getagd , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.