Onderwijsmarketing is geen trucje

Onderwijsmarketing is voor veel scholen en bestuurders nog een onbekend terrein, waarop ze zich niet graag begeven. Toch doet elke school aan marketing met communicatie via nieuwsbrieven, een website en bijvoorbeeld rondleidingen om leerlingen te werven. Voor degenen die hun school goed op de kaart willen zetten, heb ik (naast mijn e-boek) tips en een praktijkvoorbeeld van schoolprofilering.

Schoolprofilering
Wat goed is, mag je voor het voetlicht brengen. Een goed product verkoopt zichzelf en kan daarbij een duwtje in de richting van de schijnwerpers gebruiken. Dat duwtje heet marketing. De schijnwerper is bijvoorbeeld een website die iedere school heeft.
Start bij de vraag ‘wie je bent of wilt zijn als school’, dan geef je antwoord op de vraag wat je bestaansrecht is. Welke waarde voegt jouw school toe aan de samenleving? Je kunt pas aan marketing gaan doen als je die fundamentele vragen hebt beantwoord.

Hygiënefactoren
Wat ik vaak tegenkom zijn scholen die zich profileren met hoge kwaliteit onderwijs of ‘<schoolnaam> is een school waar uw kind veel en plezierig leert’. In marketingtermen zijn dit hygiënefactoren: zaken die vanzelfsprekend zijn waarop je wel slecht kunt scoren, maar niet goed. Onderscheiden kun je je er niet mee. Mensen verwachten niet anders. Hygiënefactoren leiden niet tot extra aantrekkingskracht en een duurzame binding met kinderen en ouders. Het gaat voorbij aan de essentie van marketing, namelijk duidelijk maken waarom je doet wat je doet en welk verschil de school maakt in de levens van hun leerlingen, hun ouders en de samenleving waarvan zij deel uitmaken.

Praktijkvoorbeeld
Als voorbeeld een basisschool die zich profileerde met ‘in onze school krijgt uw kind goed onderwijs’. Van iedere school verwacht je kwaliteit. Het gaat erom ‘waartoe dient die kwaliteit’? Daarom heb ik de vraag ‘wat maakt jullie bijzonder’ aan het team voorgelegd. Toen we door praten bleek dat de school over een enorme maatschappelijke betrokkenheid beschikt, meer dan gemiddeld acties voor goede doelen doet, veel met partners werkt en heel goed in staat is om hun leerlingen te leren hoe zij zich kunnen inzetten voor anderen. Hun leerlingen leren dat ze ook verantwoordelijkheid hebben voor hun omgeving. Maatschappelijke betrokkenheid kwam nog hoger op de agenda en werd meer voor het voetlicht gebracht. De school profileert zich nu als ‘Ontmoetingsschool waar we leerlingen onderwijzen en opvoeden tot ambitieuze wereldburgers’. Vanuit deze visie streven zij ernaar hun leerlingen niet alleen kennis bij te brengen, maar ook sociale vaardigheden om hen voor te bereiden op hun verdere schoolloopbaan en plaats in de maatschappij. Het uiteindelijke doel is dat de leerling zich thuis voelt in de samenleving en zijn steentje hieraan bijdraagt. Respect voor iedereen, ondanks verschillen staat hierin centraal. De website werd aangepast en er kwamen nieuwe folders. In burgerschapsprojecten (die ze al deden) werd en wordt uiting gegeven aan de belofte. Resultaat: een leerlingengroei van 5% binnen enkele maanden.

Marketing is geen trucje
De marketingstrategie is geen trucje, maar een logisch gevolg van de schoolidentiteit. Het is eigenlijk al iets wat je al lang doet als school. Een identiteit is ook niet door andere scholen te kopiëren. In een krimpsituatie heb je minder scholen nodig. Is het nu werkelijk belangrijk dat deze school blijft bestaan? Wat bindt je? Waarin versterk je elkaar? Deel je als team een visie op onderwijs? Dit zijn de kernvragen om je school goed op de kaart te zetten.

 

Share
Getagd , , . Bladwijzer de permalink.

Één reactie op Onderwijsmarketing is geen trucje

  1. Interessant artikel! Nog maar weinig onderwijsinstellingen maken gebruik van online marketing, maar hier zijn juist nog enorm veel kansen. Via je website en online marketing is het mogelijk studenten en ouders aan je school of universiteit te binden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.