Ouders als superpromoters van je school

Wanneer leerkrachten en leerlingen zich prettig voelen op school, ouders tevreden zijn en zich verbonden voelen met de school, zullen ze uit zichzelf ‘reclame’ maken voor de school. De school wordt een gemeenschap waar je graag bij wilt horen. Superpromoters inzetten is een van de beste manieren om je school te profileren. Maar wat als dit niet vanzelf gaat?

Weten wat ouders willen
Een superpromoter is iemand die zich sterk verbonden voelt met de school, die het beste met de school voorheeft en die daarnaar handelt. Je creëert deze trouwe fans onder ouders uiteraard door goed onderwijs en goede service te bieden, maar vooral ook door hen aandacht te geven en rekening te houden met hun wensen. Doel is om van ‘eigen’ ouders (meer) tevreden ouders te maken, die met trots over je school vertellen. Deze ouders gaan zo steeds meer bijdragen aan positieve mond-tot-mondreclame.
Ga het gesprek aan als school met (een aantal) ouders over hoe zij het onderwijs en de school ervaren en zien. Dit kan tijdens rondleidingen van potentiële ouders (hoe win je het vertrouwen?) of bijvoorbeeld tijdens een oudercafé of ouderavond over een bepaald thema. Daarna kun je deze ideeën toetsen onder alle ouders d.m.v. een online onderzoek. Je kunt ook de uitkomsten van oudertevredenheidspeilingen gebruiken om indien nodig aanpassingen te doen en ervoor zorgen dat de tevredenheid onder ouders wordt vergroot. Je kunt in je onderzoeken ook de vraag opnemen ‘Zou u onze school aanbevelen aan andere ouders?’.
Ook inzicht in je doelgroep is hierbij belangrijk. Met welk type ouders heb je als school vooral te doen? Op basis van diverse onderzoeken naar schoolkeuzemotieven zijn ruwweg vier doelgroepen te onderscheiden zoals uit dit schema blijkt.
Hoe gerichter je eigen ouders en ouders van kinderen van drie jaar weet aan te spreken op hun behoeften en drijfveren hoe groter de kans dat die persoon superpromoter wordt en in actie komt.

Hoe stimuleer je superpromoters?
Superpromoters creëren kun je niet, maar stimuleren wel. Door actief te ‘netwerken’ onder ouders die jou bij je doelgroep kunnen introduceren. Iedere school heeft superpromoters onder haar ouders. Vraag eens tien van jouw trouwe fans om met elkaar en jou (en een collega) in gesprek te gaan. Tijdens deze bijeenkomst bespreek je het doel om van ouders meer tevreden ouders te maken en welke mogelijkheden er zijn om ouders hierbij te betrekken. Denk aan hen de ruimte geven op je schoolwebsite (d.m.v. een blog of quotes over de school), vraag of zij een rol willen spelen tijdens de open dag of bij het benaderen van andere potentiële ouders? Voorzie hen van promotiemateriaal (folders, schoolkalenders etc.) en laat hen actief ouders met jonge kinderen uit de eigen omgeving aanspreken om hen te wijzen op de school. De school geeft daar opvolging aan door bijvoorbeeld nabellen en/of uitnodigen voor een rondleiding etc.
Benadruk dat niks moet, het gaat om een intrinsieke houding van ambassadeurschap. Zorg dat zij goed weten wat je uit wil stralen als school, wat jij als school te bieden hebt en de unieke manier waarop je dat doet.
Bespreek dit regelmatig met deze ouders. Het schoolconcept (zie e-boek ‘Marketingplan voor scholen’), superpromoterschap en communicatie worden zo structureel ingebed in de schoolorganisatie.

Als je als school in staat bent tot goed contact met de zender (leerkracht, leerling, ouder, samenwerkingspartners) en je vervolgens consequent een juiste (bij de school passende) boodschap ventileert, is de kans groot dat die zender, via welk medium dan ook, het juiste verhaal over je school vertelt.

Share
Getagd , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.