Schoolmarketing: zelf doen of uitbesteden?

Een dag heeft maar 24 uur, en een werkdag als het goed is een stuk minder, dus is ook de tijd die jij kunt besteden aan de marketing voor jouw school beperkt. Waarschijnlijk barst je van de ideeën om je school te laten groeien en nog beter op de kaart te zetten. Dat vraagt om een grondige uitwerking, waar jij nu geen tijd voor hebt. Als jij dit herkent, overweeg dan eens om schoolmarketing (deels) uit te besteden. Hoe pak je dit aan? Daarover gaat dit blog.

 

Wat besteed je uit?

Je bent waarschijnlijk gewend om alles of veel van de schoolmarketing en communicatie zelf te doen. Dan is uitbesteden lastig. Begin met inzichtelijk te maken welke taken je allemaal oppakt gedurende het schooljaar. Zo kom je tot de weloverwogen keuze om (een deel van) die taken uit te besteden. Bedenk eens:

•   Waar ligt mijn kracht?

•   Wat vind ik lastig?

•   Welke taken vind ik leuk en niet leuk om te doen?

•   Welke taken stel ik vaak uit?

•   Voor welke taak is mijn ervaring en kennis per se nodig?

•   Hoeveel tijd kosten deze taken mij? Houd maar eens de uren die je aan communicatie voor jouw school besteed bij. Denk aan: schrijven van nieuwsbrieven, voorbereiding en rondleidingen, excelijsten nieuwe inschrijvingen, powerpoint voor open dag, social media (stiekem veel uren!), oudergesprekken en oja die folder aanpassen nam ook veel tijd in beslag.

•   Wat zou ik doen met de tijd die ik bespaar als ik deze taken uitbesteed?

Ik ben benieuwd waar je op uit komt. Succesvolle scholen op marketingvlak zorgen er altijd voor dat er meer mensen betrokken zijn. Dan is er ook een back-up als jij uitvalt.

 

Wie kan je helpen?

Als je besluit marketingtaken uit te besteden, kom je bij de volgende vraag: aan wie kun je dit uitbesteden? Je schoolmarketing bepaalt het gezicht van jouw school, dus moet je een goed gevoel hebben bij degene aan wie je het (deels) uitbesteed.

•   Kies je voor iemand die hetzelfde in elkaar zit of juist voor een tegenpool? In ieder geval moet je een klik hebben met die persoon.

•   Zoek je iemand met veel eigen marketing-expertise en/of moet het aanvullend zijn met jouw competenties?

•   Delen jullie dezelfde visie op onderwijs? Werk daarom op basis van een schoolmarketingplan.

•   Welk budget heb je beschikbaar? Kies je voor iemand die net is afgestudeerd of een professional met veel ervaring? Als je geen budget heb, denk dan eens aan een marketing werkgroep met leerkrachten en ouders (met marketing/communicatie ervaring).

•   Hoe (vaak) communiceren jullie? Spreken jullie af op school, telefonisch en/of per mail/ app? En hoe vaak, bijvoorbeeld maandelijks input en/of feedback nodig. Met welke doorlooptijden werken jullie?

 

Denk je na het lezen van dit blog ‘ik wil mijn schoolmarketing graag uitbesteden’? Ik ondersteun je graag en kom graag een keer vrijblijvend praten.

Share
Getagd , , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.