Talentontwikkeling voor schoolprofilering

Volgens de SLO  zijn er drie mogelijke redenen om in het onderwijs aandacht te besteden aan talentontwikkeling:

  • als investering voor de toekomst;
    We hebben onze toptalenten nodig en moeten op internationaal niveau meedoen in de top (met het accent op een cognitieve top).
  • om ontplooiingskansen van het individu te vergroten;
    Iedereen heeft recht op goed onderwijs.
  • voor schoolprofilering;
    Ouders en leerlingen kiezen een passende school. Scholen die zich profileren, door op bepaalde punten iets anders te doen dan andere scholen, trekken extra leerlingen. 
Scholen die aandacht besteden aan talentontwikkeling puur om zich profileren ben ik (nog) niet tegen gekomen. SLO onderscheidt op basis van literatuuronderzoek en ervaringen met scholen vier modellen voor talentontwikkeling. Dit zijn vier verschillende manieren waarop scholen vorm kunnen geven aan talentontwikkeling. Als je talentontwikkeling in je visie/missie/doelen opneemt moet je wel aantoonbaar (meer) aandacht hieraan besteden. Op cognitief vlak krijgen de bovenpresteerders vaak nog wel extra aandacht bijvoorbeeld in plusklassen. Of gaat het alleen om sport en/of podium talenten? Naar mijn idee heeft ieder kind talent(en) en hoe zorg je ervoor dat die ontdekt en (verder) ontwikkeld worden?  Hoe geef je als school structureel invulling aan talentontwikkeling? Als je je daar hard voor maakt en dit waar kunt maken is talentontwikkeling heel mooi om je als school op te profileren.
Share
Getagd , . Bladwijzer de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.