Staat de website van je school ook te vol?

De vraag die ik veelvuldig van verschillende scholen die ik begeleid krijg: “Op onze website willen wij veel boodschappen vertellen. Hoe kiezen we de juiste boodschap?” Er is zoveel te vertellen als school, maar wat is nu het belangrijkste?
Als je te veel vertelt, wordt je site al snel een zoekplaatje en is het moeilijk om er wijs uit te worden. Ik zie veel schoolwebsites met dit probleem. Ik geef je 4 tips om dit te verbeteren.

Tip 1: Bezoeker scannen je homepage 
Bezoekers die voor het eerst op een website komen, proberen zich te oriënteren. Ze lezen niet, ze scannen een pagina eerst en vragen zich af: Wat is dit voor een website? Welke organisatie zit erachter? Is dit commercieel of non-profit? Als dit niet direct duidelijk is, haken ze af. Simpele ingrepen die je homepage duidelijker maken zijn:
• Zet een tagline bij je logo (de kernactiviteit van de school in 2 of 3 woorden, bijvoorbeeld ‘Onderwijs met aandacht en ambitie’
• Benoem de kernactiviteit of het doel van je website in de paginakop op je homepage; Laat ieder kind stralen!
• Simpel functioneel beeldmateriaal dat de kernactiviteit en de onderscheidende kenmerken van de school laten zien. Een goed voorbeeld vind ik deze homepage.
De informatie op je website zal steeds meer gericht zijn op oriënterende ouders, omdat je voor bestaande ouders allerlei apps of portals hebt. Op je homepage moet dus direct duidelijk zijn waar oriënterende ouders de informatie die ze zoeken kunnen vinden.

Tip 2: Belangrijkste redenen sitebezoek?
Een volle site hoeft geen probleem te zijn. Het is alleen een probleem als je website te vol overkomt. Hoe voorkom je dit? Probeer erachter te komen, bijvoorbeeld via Google Analytics, welke pagina’s het meest bezocht worden. Zet deze onderwerpen prominent op je homepage, zodat bezoekers makkelijk naar deze pagina’s kunnen doorklikken. De belangrijkste redenen waarom bezoekers op je schoolsite komen, zijn over het algemeen: Informatie over de school lezen (en meer scholen vergelijken), datum van de open dag en/of rondleidingen opzoeken (evt. aanmelden), een afspraak maken of inschrijven voor de school.

Tip 3: Gebruik handige buttons en hyperlinks
Bezoekers komen voor informatie naar je website die ze snel willen vinden. Ze zitten altijd klaar om weg of door te klikken of te swipen. Plaats buttons waar bezoekers meer informatie over het onderwerp vinden. Bijvoorbeeld ‘aanmelden’.
Ook hyperlinks zijn handig, die vallen op want ze zijn onderstreept en geef ze een afwijkende kleur. Zet altijd handige informatie in de hyperlink en niet klik hier of lees meer. Omschrijf heel kort de inhoud van de pagina waarnaar je linkt of wat de bezoeker er leest. Zoals bijvoorbeeld ‘Bekijk ons programma opendag 2017’ of Lees meer over Leerlingondersteuning.

Tip 4: Plaats regelmatig interessante content
Je kent het wel; eindeloze webteksten die zo uit een folder of schoolgids komen en je vervelen. Je haakt af en klikt snel weg. Zorg voor relevante content die zó interessant is, dat bezoekers er door getriggerd worden en er speciaal voor terugkomen. Dit kan in de vorm van een blog en/of vlog van leerlingen of leerkrachten. Interessante content kan zijn:
• Handige tips waar je op moet letten tijdens het schoolkeuzeproces
• Praktische quick wins bij huiswerk(begeleiding)
• Filmpjes die een probleem voor ouders en/of leerlingen oplossen, bijvoorbeeld ‘Onze hulp bij dyslexie’.
Ook hiervan kun je natuurlijk weer nagaan wat goed gelezen wordt en welke onderwerpen niet.
O ja, en schrijven voor internet is echt een vak apart. Tekst zijn korter, vlotter geschreven in een enthousiaste stijl. Ook moeten teksten ‘SEO-proof’ zijn, om te zorgen dat je site beter vindbaar is in de zoekmachines. Schakel dus vooral een (externe) expert hiervoor in. Check ook eens of de site geschikt is voor mobiele devices, omdat steeds meer mensen op telefoon of tablet sites bezoeken.

Maak je website dus niet te vol en zorg dat het interessante en relevante content is voor de bezoeker. Benadruk die informatie waarvan je weet dat ouders hier naar op zoek zijn d.m.v. knoppen of hyperlinks. Vraag je doelgroep ook eens naar wat ze van je schoolwebsite vinden. “Is het interessant of haak je af”?

Als je dit een interessant blog vindt, vind ik het fijn als je het deelt op FB, Twitter of Linkedin. Dank alvast.

Share
Getagd , , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.