Vertel waarom je doet wat je doet als school

Stel je bent op een feestje, welk verhaal vertel jij daar als leerkracht over jouw school? Hoe verkoop jij jouw school? Nog altijd wordt er gedacht, dat je om leerlingen te werven en/of aan je te binden, moet vertellen wat je doet. Bijvoorbeeld tijdens een rondleiding door de school of op de website van de school.

Waaróm je doet wat je doet
Ook bij bedrijven zie je dit terug; “Wij verkopen de lekkerste koffie” en hoe je dat doet “Wij bereiden elke kop verse koffie met de beste machines” en “Bij ons hoeft u nooit lang te wachten”. Dat is helemaal niet interessant en het werkt niet.
De meeste ouders weten namelijk al lang wat je als school doet en hoe je dat doet. Dat hebben ze gehoord van vrienden en buren of anders wel opgezocht op je website. Wat zij werkelijk willen weten is waarom je doet wat je doet.

Praktijkvoorbeeld
Koffieketen Starbucks heeft als missie: de menselijke geest inspireren en voeden – met één persoon, één kop en één buurt tegelijk. Lees hier meer. Vanaf het begin wilde Starbucks een ander soort bedrijf zijn: een bedrijf dat niet alleen draait om koffie en de rijke traditie daarvan, maar ook om het gevoel van saamhorigheid. Zij belooft haar klanten 15 minuten vakantie in de hectiek van het dagelijkse (stads)leven. Dit is het ‘waaróm’ van Starbucks.

Superpromoters
Succesvolle bedrijven worden gekenmerkt doordat zij mensen blijvend aan zich weten te binden. Klanten, medewerkers, leveranciers, aandeelhouders en andere betrokkenen identificeren zich met het bedrijf. Zij voelen zich onderdeel van het bedrijf en zijn ambassadeurs of superpromoters die het verhaal van jouw organisatie of school doorvertellen. Positieve mond-tot-mond reclame (heel snel op sociale media) doet de rest.

Gemiste kans
Als ik hoor en lees wat scholen over zichzelf vertellen, dan valt me op dat het vrijwel nooit gaat over het waarom van hun school. Ik stel dan de vraag: “Wie zou wat missen als jullie er niet zouden zijn?” Door antwoord te geven op deze vraag, kom je bij het relevante verschil dat je als school wil maken t.o.v. andere scholen. Ook kom je er achter voor wie je dit dan doet. Vrijwel zonder uitzondering blijkt dat scholen deze vraag niet kunnen beantwoorden. Ze vertellen wat ze doen en hoe ze dat doen. Als ik vraag wie daar echt wat aan heeft en waarom ze dat belangrijk vinden, blijft het stil. Een gemiste kans op promotie van je school.

Geen gebakken lucht
Potentiële leerlingen en ouders willen vooral de mensen achter jouw school kennen, zij zijn benieuwd wat jullie drijft. Ouders willen weten waartegen ze ja zeggen als ze besluiten om hun kind op jouw school te doen. Ze willen weten waar jouw school voor staat. Geen gebakken lucht, maar tastbare waarden, aangeboden door echte mensen die echt iets willen betekenen voor hun kinderen.
Bepaal jouw eigen authentieke verhaal en vertel vooral waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Maak deze vervolgens waar in alles wat je doet. Vertrouw op je eigen kracht van de school, maak keuzes en toon lef, dan staat niets je in de weg om de stap te maken naar een succesvolle school!

Share
Getagd , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.