Zet goede voornemens om in succes voor jouw school

Heb jij goede voornemens voor jouw school in 2018? Veel leerkrachten en schoolleiders hebben voornemens en doelen voor hun school. Vaak worden die per schooljaar opgesteld of opgenomen in een jaarplan als onderdeel van het strategische plan. Wat willen jullie met de school bereiken? Heb je grote dromen en plannen of ben je juist voorzichtig? In deze blog geef ik je 3 tips over hoe je goede (marketing)doelen kunt formuleren, zodat ze bijdragen aan succes voor jouw school in 2018.

Tip 1: Start een (marketing)werkgroep
Goede voornemens hebben meer kans van slagen als je die deelt met anderen. Gouden tip uit mijn jaren begeleiding van scholen (zie ook mijn andere blogs): Start een marketingwerkgroep bestaande uit directie, leerkrachten en ouders. Maak deze werkgroep verantwoordelijk voor alle communicatie vanuit de school inclusief het opstellen van het communicatieplan.
Betrek het team ook bij de communicatie. Bijvoorbeeld door de Teamworkshop profilerend communiceren te organiseren tijdens een studiemiddag.

Tip 2: Zorg dat je doelen SMART zijn
Van doelen die te vaag zijn geformuleerd komt vaak niet veel terecht. Je weet welke richting je op wil met jouw school, maar niet hoe je daar kunt komen. Het voornemen ‘ik wil meer nieuwe leerlingen trekken’ is niet specifiek en meetbaar. Maak er bijvoorbeeld van: Op 31 december 2018 staan er 20 nieuwe leerlingen ingeschreven. Vergeet ook niet aan te geven waarom je dit doel stelt. In je communicatieplan kun je uitwerken hoe je dit doel gaat behalen.

Tip 3: Deel je doel op in stappen
Welke stappen zijn er nodig om jouw doel te bereiken? Werk deze uit in je communicatieplan. Terug naar het voorbeeld. Je hebt als doel 20 nieuwe leerlingen. Aan het eind van elk kwartaal analyseer je dit. Ook vraag je na jouw rondleidingen aan nieuwe ouders wie er geïnteresseerd is om zijn/haar kind in te schrijven. Je organiseert ter promotie van jullie school een open dag op zaterdag 23 juni 2018 en twee artikelen in de plaatselijke kranten voor de zomervakantie. Hiervoor kunnen jullie als marketingwerkgroep hele gerichte acties op touw zetten. Noteer deze in jullie agenda’s. Bijvoorbeeld op maandag 7 mei de journalist uitnodigen voor een kop koffie (en jouw verhaal natuurlijk).
Probeer jullie doel ook te visualiseren door bijvoorbeeld in de lerarenkamer een staafdiagram op A1-formaat op te hangen, waarop je de nieuwe leerlingen registreert. Aan het einde van het jaar ga je evalueren of je doel (en vast ook anderen) zijn gerealiseerd.

Vergeet niet: vier je successen!

Share
Getagd , , , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.