Zet jouw school op de digitale kaart

Op iedere school in Nederland gebeuren dingen om trots op te zijn. Als we delen waar we goed in zijn, inspireren we elkaar om onderwijs beter te maken. Social media is een uitstekend medium om je school online te profileren. Tegelijkertijd verhoog je hiermee de ouderparticipatie.

Eerste kennismaking vaak online
Voor een oriënterende ouder of kind is de eerste kennismaking met de school vaak online. Naast informatie en een helder profiel van de school is het ook leuk om bijvoorbeeld foto’s, filmpjes te zien of het laatste nieuws en meningen van leerlingen te lezen via bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Zo wordt de school toegankelijk en kan een aantrekkelijk beeld worden neergezet. Je geeft je je school letterlijk een gezicht.
Social media is ook een goed middel om de ouderparticipatie met school te versterken. Ouders laten meedenken over andere schooltijden of activeren voor een evenement kan bijvoorbeeld via een oproep op social media. Dit delen moet wel frequent gedaan worden en niet alleen een paar (onderwijskundige) hoogtepunten en evenementen tijdens het schooljaar.

Schoolvoorbeelden social media
Wat scholen nu vaak doen is wachten totdat er incidenten als cyberpesten plaatsvinden of negatieve ervaringen die binnen no time online zijn gezet. Ouders en leerlingen zijn actief en posten van alles. Social media gooit de deuren van de school open en je kunt er beter je voordeel mee doen.
Scholen hebben vaak het gevoel ‘iets te moeten doen met social media’ maar weten niet goed hoe ze dat moeten aanpakken. Zonde vind ik, want met social media zet je je school digitaal op de kaart zoals deze twee scholen laten zien (PO) CBS Anna van Buren en (VO) Greijdanus uit Zwolle.

Transparantie en authentiek profiel
Hoe kun je social media zo inzetten dat ze positief bijdragen aan het profiel van je school? Dat betekent je ware gezicht laten zien en niet een fraai masker op zetten. Wees authentiek en transparant. Zo laat je zien waar je als school voor staat.
Het vraagt om een grondige schoolmarketing aanpak. Download hiervoor mijn gratis e-boek ‘Marketingplan voor scholen- jouw school in 4 stappen op de kaart’.
Social media vraagt ook om snel en adequaat te reageren op roddels en geruchten. Het heeft geen zin om te proberen er controle op te krijgen. Dit geldt overigens net zo voor mond-tot-mondreclame. Veel beter kun je je richten op het delen van informatie die via dat medium wordt verspreid. Als je in staat bent tot goed contact met de zender (leerkracht, leerling, ouder, samenwerkingspartners) en je vervolgens consequent een juiste (bij de school passende) boodschap ventileert, is de kans groot dat die zender, via welk medium dan ook, het juiste verhaal over je school vertelt.

Do en don’ts school en social media

  • Blijf actueel, probeer gemiddeld een keer per week iets te posten. Niets erger dan dat het laatste bericht van drie maanden geleden is. Een Facebook-account waarin niets gebeurt, is funest voor het schoolimago.
  • Plaats geen lange teksten, maar vooral foto’s en filmpjes. Eventueel met een link naar de school website voor meer info.
  • Denk vooraf goed na (met het hele team) over de inhoud, waar wil je je als school mee profileren?
  • Stel elke post zorgvuldig op want een post die aanslaat, die mensen naar elkaar doorsturen (viral gaat) gaat snel. Daar kan qua bereik geen advertentie tegenop.
  • Het is slim om (ongeacht of je het middel inzet) op elk social media een account aan te maken met een logische schoolnaam. Ook om te voorkomen dat anderen ermee aan de haal gaan en je ervoor moet betalen.
  • Ga na welke social media je doelgroep frequent gebruikt en ga daar als eerste mee aan de slag.
Share
Getagd , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.